Przejdź do treści
Strona główna » Blog Page » ESG to CSR 2.0?

ESG to CSR 2.0?

  • przez

Koncepcja ESG promuje zrównoważony rozwój, uwzględniając równocześnie aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze. Dążenie do równowagi między tymi trzema obszarami sprzyja bardziej trwałemu rozwojowi gospodarczemu, społecznemu i środowiskowemu.

Firma, która skutecznie zarządza kwestiami ESG, może minimalizować ryzyko związanego z potencjalnymi konsekwencjami związanymi z problemami środowiskowymi, społecznymi czy korporacyjnymi. Zarządzanie tymi obszarami pomaga unikać działań prawnych, strat reputacyjnych i innych ryzyk, które mogą wpłynąć na wartość firmy. Przedsiębiorstwa angażujące się w sprawy społeczne, takie jak równość, sprawiedliwość społeczna, zdrowie i edukacja, mogą przyczynić się do poprawy jakości życia w społeczeństwie. To z kolei może przyciągać klientów, pracowników i inwestorów, którzy są coraz bardziej zainteresowani firmami o pozytywnym wpływie społecznym.

ESG to skrót od trzech kluczowych kategorii kryteriów, według których ocenia się przedsiębiorstwa pod kątem zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności. Oto co oznaczają poszczególne litery:

  1. Environmental (Środowiskowe): Odnosi się do działań i praktyk przedsiębiorstw związanych z ochroną środowiska. W skład tego obszaru wchodzi między innymi zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych, efektywność energetyczna, gospodarka odpadami, ochrona przyrody i zużycie zasobów naturalnych.
  2. Social (Społeczne): Dotyczy aspektów społecznych i relacji z interesariuszami. W obszarze społecznym uwzględniane są kwestie związane z pracownikami, relacjami z lokalną społecznością, bezpieczeństwem pracy, równością płci, dostępem do edukacji i zdrowia, a także szacunkiem dla praw człowieka.
  3. Governance (Zarządzanie): Obejmuje ocenę struktur zarządzania w przedsiębiorstwie, w tym zasady etyki, przejrzystość, niezależność zarządu, odpowiedzialność korporacyjną, a także sposób funkcjonowania organów nadzorczych.

5 stycznia 2023 r. weszła w życie długo oczekiwana unijna dyrektywa CSRD, która rozszerzyła obowiązki sprawozdawcze dotyczące wpływu przedsiębiorstw na ludzi i środowisko.

W pierwszej kolejności nowe obowiązki w zakresie raportowania ESG zostaną nałożone na największe podmioty, które już wcześniej, na podstawie przepisów dyrektywy NFRD i implementującej je ustawy o rachunkowości, były zobowiązane do składania sprawozdań niefinansowych. Kolejno, obowiązki informacyjne obejmą wszystkie pozostałe duże jednostki (w tym jednostki dominujące dużych grup kapitałowych), czyli takie, które spełniają przynajmniej dwa z następujących warunków:

  • zatrudniają ponad 250 pracowników,
  • generują 40 mln EUR obrotów, lub
  • mają 20 mln EUR całkowitych aktywów.

Na końcu dyrektywa CSRD zobowiąże do sprawozdawczości w obszarze ESG małe i średnie spółki giełdowe. Raportować w tym zakresie będą musiały także niektóre podmioty spoza Unii Europejskiej – dyrektywa nałoży ten obowiązek na jednostki z państw trzecich, które: Generują w UE obrót przekraczający 150 mln EUR oraz Posiadają oddział na terytorium UE.

Wprowadzenie zasad ESG w obszar HR nie tylko wpływa na korporacyjne wartości, ale także kształtuje kluczowe wskaźniki efektywności HR. Organizacje, które skutecznie integrują ESG w zarządzaniu personelem, budują zrównoważoną kulturę, przyciągają najlepsze talenty, poprawiają efektywność zespołów, a także zyskują pozytywny wizerunek zarówno wśród pracowników, jak i społeczeństwa. To podejście staje się nie tylko elementem strategii biznesowej, ale również kluczowym składnikiem sukcesu organizacyjnego w erze zrównoważonego rozwoju.

Szerzej na temat działań CSR przeczytasz w innym wpisie, tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *