Lato to czas, który większości z nas kojarzy się z urlopami, mniejszym natężeniem obowiązków i spokojniejszym tempem pracy. Z perspektywy organizacyjnej często traktowany jest jako „martwy sezon” na działania rozwojowe. Czy jednak słusznie? Coraz więcej firm dostrzega, że właśnie wakacje i wczesna jesień to dobry moment na realizację szkoleń zamkniętych dla pracowników.
1. Większa dostępność uczestników
W okresie wakacyjnym wiele zespołów pracuje w zmniejszonym składzie, ale jednocześnie pojawia się więcej „okienek czasowych”, które można efektywnie wykorzystać na szkolenie. W mniejszych grupach łatwiej jest zorganizować sesje rozwojowe dopasowane do realnych potrzeb uczestników.
2. Mniejszy natłok codziennych obowiązków
Letni spadek dynamiki działań operacyjnych może być sprzymierzeńcem – pozwala pracownikom oderwać się od bieżących zadań i skupić na rozwoju kompetencji. Dotyczy to zwłaszcza szkoleń wymagających refleksji, pracy warsztatowej czy przemyśleń nad usprawnieniami w organizacji.
3. Dobre przygotowanie na intensywny IV kwartał
Szkolenia zaplanowane na przełom sierpnia i września pozwalają zyskać „efekt świeżości” – uczestnicy wracają do pracy z nowymi pomysłami i narzędziami, gotowi do działania w najbardziej wymagającym okresie roku. To także dobry moment na szkolenia z zakresu zarządzania projektami, komunikacji w zespole czy wdrażania zmian.
4. Dostosowanie treści do aktualnych wyzwań
Szkolenia zamknięte, organizowane w formule „szytej na miarę”, mogą być ściśle powiązane z realnymi problemami organizacji. Okres wakacyjny sprzyja modyfikacjom i testom nowych rozwiązań – szczególnie w jednostkach administracji publicznej, sektorze edukacji, czy firmach wdrażających nowe procedury przed końcem roku.
Podsumowanie:
Wakacje i początek jesieni to dobry moment, by zainwestować w rozwój zespołu – szczególnie jeśli zależy nam na kameralnej atmosferze, elastycznym podejściu i dopasowaniu treści do bieżących potrzeb. Szkolenia zamknięte w tym czasie mogą okazać się bardziej efektywne niż te realizowane w środku roku – zarówno pod względem frekwencji, jak i jakości pracy grupy.