Przejdź do treści
Strona główna » Blog Page » Pechowy Artykuł nr 13: Kontrowersje wokół Dyrektywy CSRD

Pechowy Artykuł nr 13: Kontrowersje wokół Dyrektywy CSRD

  • przez

Wprowadzenie dyrektywy CSRD, która ma na celu rozszerzenie wymogów raportowania ESG, budzi poważne wątpliwości, szczególnie w kontekście artykułu 13. Eksperci alarmują, że przepisy te mogą doprowadzić do niekorzystnych dla firm sytuacji. Przykładowo, artykuł 13 zakłada, że sprawozdanie zrównoważonego rozwoju za 2024 rok może być atestowane tylko przez tę samą firmę audytorską, która przeprowadzała audyt finansowy za ten sam okres.

Usankcjonowanie Wsteczne Atestacji

Jednym z głównych problemów jest tzw. usankcjonowanie wsteczne atestacji sprawozdania zrównoważonego rozwoju, zanim jeszcze obowiązuje ustawa, która wprowadza takie sprawozdanie do porządku prawnego. Takie podejście może wywołać szereg komplikacji, w tym wymuszenie na firmach wyboru tego samego audytora do dwóch różnych usług – audytu finansowego oraz atestacji sprawozdania ESG.

Problemy z Monopolem i Wzrostem Kosztów

Zdaniem ekspertów, zapisy te mogą prowadzić do monopolizacji rynku audytorskiego, gdzie firma wybrana do audytu finansowego automatycznie zyskuje przewagę w zakresie atestacji raportów ESG. Może to skutkować wzrostem cen usług audytorskich, co stanowi dodatkowe obciążenie dla przedsiębiorstw, które i tak już muszą dostosować się do nowych, bardziej szczegółowych wymogów raportowania.

Brak Spójnych Wytycznych

Kolejną barierą jest brak spójnych wytycznych dotyczących raportowania ESG, co utrudnia firmom przygotowanie rzetelnych raportów. Choć dyrektywa CSRD rozszerza obowiązki w tym zakresie, to jej implementacja jest opóźniona, co dodatkowo potęguje niepewność wśród przedsiębiorstw i audytorów. Spółki nie mają pewności, jak będzie wyglądać ostateczna wersja ustawy, co utrudnia im przygotowania do wypełnienia nowych wymogów.

Opóźnienia w Implementacji Dyrektywy

Dyrektywa CSRD miała zostać implementowana do krajowego porządku prawnego do 6 lipca 2024 roku, jednak prace nad ustawą w Polsce są opóźnione. Projekt wciąż znajduje się na wczesnym etapie legislacyjnym, co oznacza, że ustawa może nie zostać uchwalona w najbliższym czasie. Tymczasem firmy muszą już przygotowywać się do raportowania za 2024 rok, co stawia je w trudnej sytuacji, niepewne co do ostatecznego kształtu przepisów.

Jaki jest obecny kierunek ESG?

W 2024 roku firmy muszą sprostać nowym wyzwaniom związanym z dyrektywą CSRD i wprowadzeniem standardów ESRS. Te regulacje wymagają gruntownych zmian w sposobie prowadzenia działalności i raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (ESG). Kluczowe trendy obejmują integrację ESG w strategii biznesowej, analizę podwójnej istotności, planowanie transformacji na zrównoważoną gospodarkę, ocenę odporności organizacji na zmiany klimatyczne oraz zarządzanie łańcuchem dostaw.

Integracja ESG w DNA organizacji
Dyrektywa CSRD kładzie nacisk na pełną integrację ESG z modelem biznesowym. Oznacza to, że firmy muszą uwzględniać kwestie zrównoważonego rozwoju na każdym etapie operacyjnym, co wpływa na sposób prowadzenia działalności, relacje biznesowe, zatrudnienie oraz interakcje z interesariuszami. Firmy, które skutecznie wdrożą ESG w swoją strategię, zyskają na konkurencyjności i spełnią rosnące wymagania regulacyjne.

Analiza podwójnej istotności
Jednym z najważniejszych wymagań wynikających z dyrektywy CSRD jest analiza podwójnej istotności. Obejmuje ona ocenę zarówno oddziaływań organizacji na środowisko i społeczeństwo, jak i wpływu czynników ESG na finanse firmy. Proces ten składa się z trzech kroków: przeglądu działalności, identyfikacji ryzyk i szans oraz oceny ich istotności. Poprawna realizacja analizy pozwala firmom na lepsze zrozumienie i zarządzanie swoimi zobowiązaniami ESG.

Plan transformacji
Firmy muszą opracować szczegółowy plan transformacji, który obejmuje dotychczasowe, bieżące oraz planowane działania związane z przejściem na zrównoważoną gospodarkę. Plan powinien uwzględniać cele, inwestycje oraz rozwiązania mające na celu redukcję emisji i łagodzenie zmian klimatu. Organizacje, które przyjmą proaktywne podejście, będą lepiej przygotowane na przyszłe wyzwania regulacyjne.

Analiza odporności
Analiza odporności organizacji na zmiany klimatyczne to kolejny kluczowy element standardów ESRS. Wymaga ona szczegółowego opisu zakresu analizy, sposobu jej przeprowadzenia oraz uwzględnienia różnych scenariuszy klimatycznych. Firmy muszą zrozumieć, jak zmiany klimatyczne mogą wpłynąć na ich działalność, co pozwoli na lepsze planowanie i adaptację.

Zarządzanie łańcuchem wartości
Zarządzanie łańcuchem dostaw w kontekście ESG oznacza dokładną analizę wpływów oraz informacji od dostawców. Firmy muszą zapewnić, że ich dostawcy spełniają określone standardy dotyczące zatrudnienia, emisji CO2 oraz wpływu na środowisko. Nawet małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie są bezpośrednio zobligowane do raportowania ESG, będą musiały dostarczać odpowiednie dane swoim partnerom biznesowym.

Podsumowanie

Artykuł 13 dyrektywy CSRD, z jego potencjalnymi konsekwencjami, staje się jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów nowych regulacji. Wprowadza on ryzyko monopolizacji rynku audytorskiego, zwiększenia kosztów dla firm oraz pogłębia niepewność związaną z opóźnieniami w implementacji dyrektywy. W obliczu tych wyzwań, firmy muszą pilnie monitorować rozwój sytuacji, aby móc odpowiednio zareagować na nadchodzące zmiany legislacyjne. Jak znaleźć się w gąszczu przepisów? Zapraszamy na szkolenie Specjalista ds. raportowania ESG wolne terminy dostępne są tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *